Alpha

Under sin första jakt med stammens främsta jägare såras en man och lämnas för att dö. När han vaknar upp är han själv och allvarligt skadad, och för att överleva måste han navigera den ogästvänliga, oförlåtande vildmarken. En ensam varg, också övergiven av sin flock, blir mannens enda sällskap och allierade i kampen mot oräkneliga faror och odds som starkt talar emot att de ska hinna hem före den livsfarliga vintern anländer.

"Otroligt sevärd för det visuella"

Dagen har äntligen anlänt då jag har fått sett Alpha. Många frågor snurrade omkring denna filmen innan den ens kommit ut, genom att ha blivit fördröjd med ett och ett halvt år och två totalt olika filmtrailers till den som indikerar på två olika toner. En mer mörk och seriös utan några dialoger, en mer äventyrlig och riktad åt barn. Jag var om något väldigt nyfiken innan jag såg filmen på hur slutresultatet var och vad som gjort att den blivit framflyttad ett och ett halvt år.

Efter att ha sett den så är jag smått förvirrad och vet inte vad som har gjort att den blivit framflyttad. För filmen är det första trailern marknadsför den till att vara. Detta är en film med få dialoger och när de pratar så är det inte engelska, det är vackra vyer och filmen tilltalar inte direkt barnpubliken då det är många långsamma scener i den utan att något stort inträffar. Så andra trailern är bara falsk marknadsföring, för min del till det positiva. Men då blir jag mer kluven på vad som gjort att filmen inte kommit ut på så länge. Kanske behövde den mer tid i efterbearbetningen med det visuella samt en berättarröst av Morgan Freeman som känns lite malplacerad är det enda jag kan komma på.

Det är lite synd att marknadsföringen på filmen har blivit som den har blivit, då jag faktiskt anser detta är en film värd att gå på bio. IMAX i 3D gör den sig bäst i också. Bästa jag kan förklara är att det är en långfilm på det där naturfilmerna man kan se ibland på nöjesparker eller museum. Det är verkligen ögongodis och det är inte ofta en film som denna kommer ut och berättar sin story med sina få dialoger och låter det visuella och fotot berätta historien. De är det jag finner bäst med denna filmen, då vi får allt för sällan denna typen av filmer idag. Det är en svår film dock att sälja till en publik. Du har långsamma scener och du har få dialoger där publiken idag har svårt med tålamodet, så kan detta vara på gränsen. Men om man försöker så om något kan man verkligen uppskatta hantverket som ligger bakom filmen.

Handlingen i sig är inte så unik, det är den gamla klassiska överlevnadsstoryn med ett vilt djur. Men det passar till filmen och det blir en bra mix mellan en gammaldags story med det tekniska i bakgrunden. Dock kan jag tycka att det kanske tar lite för lång tid innan vår huvudperson Keda (Kodi Smit-McPhee) möter vargen Alpha som sen blir hans kompanjon. Innan olyckan inträffar Keda, så spenderar vi lite för mycket tid på hans tid med stammen och hans familj. Jag förstår det är för att etablera kemin och relationen till både hans far, stammen och hur deras liv ser ut. Men jag kände det hade kunnat kortas ner lite grann, för även ifall det är viktigt för handlingen. Så i en sådan här film tycker jag handlingen kommer i andrahand medan det är det tekniska som faktiskt är huvudfokuset, vilket filmen lyckades med för övrigt. Men jag hade gärna sett filmen komma fram till den punkten lite snabbare, för att ha mer tid med Keda och Alpha.

Morgan Freeman har en berättarröst i början och slutet av filmen, vilket jag misstänker är en av de extra grejerna de la till från det filmen först skulle komma ut till idag. Faktum är så hade man inte behövt det, men jag är glad att han inte var berättarröst under hela filmens gång vilket filmstudion lätt hade kunnat placera in, för att tittaren skulle förstå mer. Men som tur är så har de inte varit och pillat här, utan regissören Albert Hughes har fått låtit det visuella få berätta den biten. Men det är också en sak jag hade klarat mig utan, men jag förstör varför den finns där.

I sin helhet är Alpha en mycket bättre film än vad man låtit marknadsföringen fått intalat en. När man hör att filmen skulle kommit ut för ett och ett halvt år sedan, samt de två totalt olika trailers med olika toner, blir man orolig. Men faktum är så levererar filmen exakt det första trailern utlovade. En bra överlevnadsfilm med få dialoger med otroligt vackert foto och det tekniska är otroligt hanterat. Här låter man det visuella få berätta historien och karaktärernas känslor vilket gör mig väldigt glad att vi har en studio film från 2018 som vågar göra detta. Handlingen är simpel och man har sett det förr, men det funkar. Det tar lite tid för huvudpersonen Keda och vargen Alpha att mötas, men när det väl gör det är man fullt investerad i deras överlevnad och hur deras band växer mellan varandra. Ingen perfekt film, men så mycket bättre än vad jag trodde jag skulle få. Positivt överraskad och en stark trea från mitt håll. Se den på största bioduken i 3D om ni har möjligheten.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Alpha du också!