All the Money in the World

ALL THE MONEY IN THE WORLD är berättelsen om kidnappningen av den 16-årige John Paul Getty III (Charlie Plummer) och hans hängivna mamma Gails (Michelle Williams) desperata försök att övertyga hans farfar miljardären Paul Getty Sr. (Christopher Plummer) att betala lösensumman. När Getty Sr. vägrar försöker Gail utöva sitt inflytande på honom samtidigt som hennes sons kidnappare blir alltmer oberäkneliga och hänsynslösa. Med sin sons liv i vågskålen blir Gail och Gettys rådgivare osannolika allierade i en kamp mot klockan som i slutändan avslöjar det sanna värdet av kärleken till pengar.

"En av 2017 största överraskningar!"

All the Money in the World har tyvärr blivit ganska så ökänd för något helt annat. Filmen skulle egentligen ha Kevin Spacey i rollen som J. Paul Getty. Men efter skriverierna förra året, om hela #metoo grejen. Så var det adjö med Kevin Spaceys karriär. Då var filmen redan klar och likaså redigeringen var i sin sista fas. Då fattar Ridley Scott det snabba beslutet, att filma om alla scener med J. Paul Getty. Denna gången med Christopher Plummer som ersättare. Allt detta görs på 10 dagar, och redigeringen ska vara klar likaså som det var sagt från början. Jag hoppas inte detta ger filmen något negativt rykte, eller gör att filmen lider av allt detta. För sanningen är den, att detta är en riktigt bra och välgjord film.

När Ridley Scott kan och vill, då kan han banne i mig. Tyvärr händer det allt för sällan, och vi hade till och med Alien: Covenant samma år som denna. Tur nog väljer han att avsluta året positivt. Jag tycker detta är en spännande film rakt igenom från början till slut, med riktigt starka insatser.

Michelle Williams har nästan varje år hon varit med i något, briljerat i just den rollen. Förra året var det Manchester by the Sea. 2017 denna. Där hon verkligen ger en trovärdig och stark insats. Om en moder som slåss inte bara om att hitta sin kidnappade son. Utan också en envis gammal man som rakt ut är ett rövhål. Mark Wahlberg gör en bra insats här, men tar aldrig över förarsätet från Michelle Williams, vilket lätt hade kunnat hända. Han är perfekt lugn och normal för det rollen kräver, utan att han går över gränsen med sitt skådespel. Lite som hans roll i The Departed.

Låt oss snacka om Christopher Plummer, i en roll han inte skulle spelat från början. Men jag anser att via denna rollen, kan vi erkänna vilken mästare han egentligen är. En man i sina bästa 80-år. Kommer in och levererar under 10 dagar på ett illa skarpt schema, med deadlines och allt. Varför man inte bara hade honom från början, än Kevin Spacey i gammal makeup förstår jag inte. Det är heller inte lite han är med, utan är ändå en del.

Men hela historien filmen bygger på är väl berättad och välgjord. Det märks Ridley Scott ville göra denna filmen, och brydde sig verkligen. Med en speltid på 132 minuter, befarar man det lär vara långt. Men Ridley Scott vet hur man håller tittaren intresserad hela tiden. Och där är aldrig någon scen som drar ut, eller saktar ner.

Jag gillar också att där skapas ett visst band mellan kidnapparen, och sonen som blivit kidnappad. Detta hade man lätt kunnat klippt bort, och fokuserat mer på J. Paul Getty och hans envishet med att inte betala pengarna. Men genom att lägga fokus på att skapa et band mellan dessa. Tyckte jag gav djupare karaktär till kidnapparen, och en bättre förståelse för vem John Paul Getty III var som person. Den här kidnapparen var en mer sympatisk person för honom, än hans farfar.

Det enda negativa är att filmen slänger in en berättarröst mitt i filmen, och dyker upp då och då. Denna berättarröst hade inte behövts, och tillförde inte mycket till verken storyn eller karaktärerna. Man hade lika gärna förstått lika mycket utan, och ibland säger det visuella och tysta mer, än det som sägs.

Man märker också tydligt de nya scenerna Mark Wahlberg har med Christopher Plummer. Att han inte är lika muskulös, som i andra scener i filmen. Det märks ganska så tydligt, om man tänker efter. Men med tanke på hela händelsen filmen varit med om. Så känner jag det är något som man inte behöver hacka upp sig på allt för mycket.

I sin helhet är All the Money in the World en otroligt välgjord och stark film. Starka insatser från alla skådespelarna, framför allt Michelle Williams. Jag hade inte blivit förvånad om Christopher Plummer blir nominerad för en biroll heller (ironiskt nog). Trots en lång speltid, känns den aldrig lång och håller ett spännande tempo nästan genom hela filmen. Jag var sällan uttråkad och var investerad i både historien och karaktärerna. En viss berättarröst och färgskala drar ner lite på filmen. Men överlag är detta en av de större överraskningarna för mig 2017. Med tanke på vad filmen är mer känd för, hoppas jag folk kan tänka bort allt det och ser den.

Boka dina biljetter på SF Bio och se All the Money in the World du också!