Alice, söta Alice

Alice Spages är en tolvårig flicka som är väldigt avundsjuk på sin syster Karen som är omtyckt av alla. Men en dag mördas Karen brutalt av en okänd figur som bär en dockmask framför ansiktet... Efter ett andra mord är Alice den huvudmisstänkta. Men är det verkligen hon eller är det någon som vill sätta dit henne?

"En bra men långsam slasher film"

Alice, söta Alice även kallad Alice Sweet Alice, Communion, Sweet Alice, och Holy Terror. Kärt barn med många namn som man brukar säga, fast Alice Sweet Alice är den mest använda titeln. Detta är en 70-tals slasher film där ett barn vid namn Karen blir mördad. Filmen får en att tro att det är hennes syster Alice som mördat henne och under filmens gång är det inte 100% säkert om det är Alice eller om det är en annan maskerad mördare som springer omkring.

Maskeringen som mördaren har är simpel men väldigt klassisk på sitt egna sätt och effektfull. En gul regnkappa med en plastmask för ansiktet. Masken i sig påminner om något som man kan använda på teaterföreställningar eller liknande party. Oavsett är den simpel men gör så mycket. Vilket är det bästa med filmen. Jag älskar looken på mördaren och det är en tidig utgåva på den maskerade mördaren, före Michael Myers och alla de andra, men efter Leatherface.

Redan från början har filmen en kyrklig känsla till sig, då huvudpersonerna går till kyrkan, det är där Karen blir mördad och en präst spelar en stor roll i filmen. Så tonen mellan det blodiga när morden inträffar och det kyrkliga om att inte skada någon blir en bra kontrast. För det ena känns säkert, medan det andra blir mer brutalare.

Filmen överlag dock lider av att inte hålla intresset uppe för mig tillräckligt. Filmen har en speltid på 108 minuter (unrated versionen) men känns som 2 timmar. Detta för att filmen har ett söligt tempo som går ganska sakta. Mycket av tiden fylls ut med personer som pratar eller poliser som försöker utreda morden som inträffat. Samtidigt som skuldkänslorna börja komma till Alice mamma om att Alice kanske är mördaren. Men med tanke på hur allting väljs att berätta blir det ointressant i stora delar. Så man väntar bara på att den maskerade mördaren ska dyka upp och attackera.

Filmen är lågbudget och det känner man av, men detta på en positiv benämning. För den låga budgeten ger en mer jordnära känsla vilket gör att morden känns mer realistiska. De går aldrig överstyr och även ifall blodet är den knallröda färgen som man ser i många Hammer filmer, så funkar det. Färgkontrasten är ändå även den annorlunda och det känns nästan som man gått efter att överexponera filmen. Vilket gör att blodet funkar i hur färgerna i filmen är. Detta kan också vara en budgetorsak på grund av den låga budgeten, men åter igen det ger bara filmen en distinkt look som hjälper den att sticka ut.

Skådespelerskan Paula E. Sheppard var 19år när hon spelade Alice som ska vara 12år i filmen. Detta för mig var helt sjukt när jag läste detta, då det inte märks för fem öre att hon är 19år. Hon ser ut, pratar och beter sig som en 12åring. Jag kände att jag bara var tvungen att dela med mig av den onödiga men fascinerande faktan.

Allting påminns också som en giallo film. Detta hade lätt kunnat vara en italiensk skräckfilm både med hur filmen ser ut, effekterna, handlingen och även hur kameran rör sig. Om något känns den mer europeisk för hur de europeiska skräckfilmerna var på denna tiden än amerikansk. Den utspelar sig och spelades in i New Jersey dock och trots att den kom ut 1976 så utspelar sig filmen 1961.

I sin helhet är Alice Sweet Alice en bra slasher film från 70-talet, men jag är inte lika galen i den som många andra skräck fans är. Främst är de det långa tempot som för mig blir väldigt tråkigt snabbt. Jag förstår mening med att bygga upp och att där är mer till denna filmen än en person som mördar folk. Men när du får till en perfekt look på din mördare så som den ser ut så vill man se mer utav den. Istället fylls mycket ut av personer som samtalar både inom kyrkan, Alice familj hemma vare sig Alice är mördaren eller inte och poliserna som utreder allting. Dock gör det så att när morden väl inträffar blir de mer chockerande och blir filmens höjdpunkt. Men jag förnekar inte att jag satt och var uttråkad under mindre delar av filmen.