Agatha – Granndetektiven

Tioåriga Agatha-Christine, A-C, gillar att vara ensam och älskar mysterier och deckarhistorier. Hon har nyss flyttat in i ett nytt hus och i ett källarförråd inreder hon en detektivbyrå. Det första fallet verkar vara enkelt, men det utvecklar sig till en mycket komplicerad historia. Huvudmisstänkt är en jämnårig kille som A-C stöter ihop med i närbutiken på hörnet.

"Fin och välgjord barnfilm"

Agatha – Granndetektiven är en animerad långfilm av den danska manusförfattaren, regissören och animatören Karla von Bengtson. Hennes tidigare film Tigrar och tatueringar från 2010 mötte framgångar och vann bland annat publikpriset på Lukas International Film Festival. Detta är hennes första långfilm och hon har klarat hoppet till fullängdsfilm utan problem.

I filmen får vi följa Agatha Christine, eller AC som alla kallar henne, som är en fantasifull, ambitiös och vardande detektiv. Hon har precis flyttat till en ny stad med sin mamma och sina två syskon för att påbörja ett nytt liv. Hon öppnar en detektivbyrå i källaren i hennes hus och har direkt stora förväntningar för alla förfrågningar och brott som hon kommer att lösa. Tyvärr blir det inte riktigt så som hon har tänkt och fantiserar istället om diverse fall. Men till slut blir hon ombedd av kvarterets kioskägare att hitta och ta fast den som snattar i hans butik. Hon tar fallet direkt och självklart med mycket iver. Men under filmens gång uppdagas det att fallet inte är så lättlöst som det först verkade . Det visar sig vara mycket komplicerat med hemligheter dolt i det skymda.

Jag är ju verkligen inte målgruppen för den här sortens film så jag ska försöka tänka på vad ett barn skulle tycka om den här filmen. Jag kan börja med att berömma animationen. Det är väldigt trevligt att, i den tiden som vi lever i nu, se en animerad film som är handmålad. Enligt info om produktionen så gjordes det ritningar i Photoshop som sedan målades för hand. 100 bakgrunder och 39 karaktärer ritades och varje karaktär består tydligen av mer än 600 lager för att möjliggöra animation. Stilen är inte nyskapande men den känns egen och är tilltalande samt mycket behaglig att se på. Särskilt ljuset och skuggorna är starkt framträdande.

Berättandet är också väldigt bra. Handlingen är lätt att följa och den berör betydelsefulla teman. Filmen handlar främst om att man alltid ska vara sig själv samt tro på sig själv och detta är ju givetvis ett bra budskap för barn att ta del av. Vår huvudkaraktär framstår ju lite kufisk och konstig av sin omgivning då hon tar sitt intresse av detektivarbete på så stort allvar.  Dessutom är hon alltid klädd i sin “Miss Marple-utstyrsel” som innefattar en stor hatt och en röd blazer. Jag tror många barn kan relatera till att vara så intresserade av någonting och kanske inte vara precis som alla andra. Så det är fint att se en historia som säger att det är okej att vara annorlunda och att det till och med är något bra.

Regissören Karla von Bengtsson har själv sagt att hennes syfte med filmen är att få barn att känna igen sig i karaktärerna och händelserna och genom dem visa på ett underhållande sätt övertyga barn att de ska våga vara sig själva. Även ge dem självförtroende genom att veta att de inte är ensamma med känslan av att ibland känna sig som en outsider. Detta är ett oerhört viktigt och aktuellt ämne att utforska inom barnfilm och jag tycker att Bengtson lyckas bra med sitt budskap. Hur detta är berättat är filmens största styrka.

Det finns inte egentligen nåt särskilt markant negativt att anmärka på. Ibland fann jag att munrörelserna inte var animerade på bästa sätt och så tyckte jag att röstskådespelet var lite stelt och livlöst. Tyvärr så drog detta ur mig från filmens narrativ på vissa ställen. Något som jag tyvärr tror är fallet med den här filmen är att vissa barn kommer bli lite uttråkade av filmen då den saknade mycket humor. Det är främst detektivarbetet och det mystiska som är i fokus och det är spännande och välgjort men jag tror den hade gynnats av mycket mer humor för att väga upp utrednings-aspekten samt göra den mer underhållande så att barns intressen hålls vid liv.

Slutligen är Agatha – Granndetektiven helt klart godkänd. Vissa barn kommer kanske inte att gilla den men många andra kommer nog att göra det. Animationen, berättandet och budskapet gör detta till en sevärd film som de små troligtvis kommer att uppskatta.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Agatha – Granndetektiven du också!