After Earth

Kitai Raige (Jaden Smith) och hans legendariske far Cypher (Will Smith) blir strandade på jorden efter en kraschlandning, tusen år efter de omvälvande händelser som tvingade mänskligheten att fly därifrån. Eftersom Cypher har blivit skadad måste Kitai ge sig ut på en farofylld färd för att kalla på hjälp. Far och son måste lära sig att samarbeta och lita på varandra om de ska ha någon chans att kunna ta sig hem.

"En oslipad diamant som överraskar"

Med tanke på att det ej blev någon större hysteri när filmen hade premiär hade jag nästintill glömt bort den tills dess release och tänkte att jag var bara tvungen att se eftersom synopsen till filmen trots allt var väldigt intressant. Så här efter att ha sätt filmen så förstår jag faktiskt inte varför filmen aldrig blev mer hypad än vad den blev. Visst är det vissa tillfällen i filmen som får en att undra vad är det som händer nu, men trots allt så behövs det i en film, för man orkar inte sitta helt på spänn till 100% och bearbeta precis allt som man ser och hör i filmen och då passar dessa tillfällen perfekt och är faktiskt till filmens fördel. Sitter man där och drar efter andan i en sekund eller två och helt plötsligt så händer något som får en att haja till och få upp intresset igen. Vissa kommer antagligen inte gilla avsaknaden av karaktärer och känna att filmen känns väldigt “smal” men återigen något som står sig ut från mängden och arbetar till filmens fördel.

I detta fallet tror jag tyvärr att det handlar om hur publiken tycker och tänker när det gäller M. Night Shyamalan och hans filmer. Men då och då så får han till en jackpot och en ordentlig sådan!