A Star Is Born

Oscarsnominerade Bradley Cooper både regisserar och spelar huvudrollen i A STAR IS BORN där vi får möta musikern Jack Maine som blir förälskad i den kämpande artisten Ally. Hon har precis gett upp drömmen om att slå igenom som sångerska, när hon en dag upptäcks av Jack som hjälper henne in i rampljuset. Men när Allys karriär äntligen börjar ta fart så håller deras relation på att rasera - samtidigt som Jack kämpar mot sina inre demoner.

"Gör inte så mycket nytt med berättelsen"

A Star Is Born är den femte adaptionen med samma namn och har gjorts i andra versioner. Den första var dock What Price Hollywood? från 1932. Som sedan fick en remake 1937, där “A Star Is Born” namnet användes för första gången. Jag såg alla de olika versionerna innan jag såg denna för jag ville ha gjort min hemläxa och känns till storyn. Något jag märkte snabbt när jag såg de olika versionerna var att grundhandlingen alltid var densamma och det var inte fören 1976-versionen kom ut då man gjorde en större drastisk ändring, i att flytta omgivningen från skådespelare och Hollywoodbranschen till sång och musikbranschen. Så jag blev lite orolig innan jag såg denna, hur mycket skulle vara likadant som de andra och ville inte ha en direkt kopia av 76-versionen. För jag hoppades ändå med alla hyllningar att där skulle vara tillräckligt med nya saker. Grundhandlingen är densamma och tyvärr finns där inga större överraskningar alls här. Har du set eller är bekant med storyn, vet du vad som kommer. Största skillnaden är att den utspelar sig i dagens nutid, som alla de andra filmerna också gjorde när de kom ut.

Bradley Cooper regisserar här för första gången och inte bara det. Han spelar även huvudrollen (tillsammans med Lady Gaga), sjunger på riktigt och producerar. Varför inte göra allt på en gång liksom? Nä men det är mycket imponerande och han ska ha stor cred för att hans första debut ändå blev så här bra. För jag ska erkänna att detta är en bra adaption på berättelsen, kanske en av de bättre. Men den överraska inte mig och där var mycket jag kände igen och visste skulle komma. Det är där problemet låg för mig, den tog aldrig ut svängarna.

Lady Gaga gör här sin debut i en huvudroll i en film, det är dock inte första gången hon medverkar i en film som många skriver. Men det är första gången hon har huvudrollen och första gången hon kör på sin naturliga look. Som för övrigt är skit snygg! Hon borde köra mer på hennes naturliga ansikte för hon är riktigt vacker. Hennes skådespel är för övrigt en av de bästa sakerna med filmen. Problemet jag hade med 76-versionen och vad som gör att denna är bättre än den för mig, är att Barbra Streisand aldrig sålde mig i rollen som hon spelade i 76-versionen. Men trots att Lady Gaga är en världsartist sålde hon mig helt och hållet här på varje känsla som karaktären gick igenom och kände. Sanna mina ord här och nu, hon kommer bli nominerad för en Oscar, sen om hon vinner återstår och se.

Musiken i filmen är uppe och nere. Delvis när filmen kommer in i andra halvan och den mer poppiga delen av Ally (Lady Gaga) kommer fram och “föds”, blir låtarna sämre och inte så minnesvärda. Dock så sitter jag fortfarande och hummar på “Shallow” låten som Ally och Jackson (Bradley Cooper) sjunger ihop som en duett. Även den är jag bensäker kommer få en nominering och säkert vinna också. Även slutlåten Ally sjunger är bra och det är suveränt klippt. Tyckte även Bradley Cooper sjöng ganska så bra, lite rispig i rösten men tror det var för karaktären för att visa hans alkoholmissbruk genom åren och även få till en mer country känsla.

En sak jag dock känner filmen hade kunnat vara utan, är skitstöveln till manager som Ally får senare när hon har en solokarriär. Det kändes väldigt typiskt att ha en sådan karaktär och hans enda syfte var att vara en skitstövel och bara tänka pengar och affärer. En stereotypisk roll som jag inte tror var med i de andra adaptionerna vad jag kan minnas.

Ännu en gång går romansen också lite för snabbt tycker jag, trots en lång speltid på 135 minuter. Men detta är ett problem med alla versionerna i min åsikt och har alltid varit den svagaste länken genom alla filmerna. I att romansen mellan huvudrollsinnehavarna blir lite förhastad. Likaså här, dock så är kemin mellan Bradley Cooper och Lady Gaga på topp och kanske är det för jag själv blev lite smått förälskad i Lady Gaga i filmen för hennes vackra naturliga utseende och fina sång.

I sin helhet är A Star Is Born en bra adaption på berättelsen. För att vara den femte och lyckas vara en av de bättre säger en del. Jag hade dock önskat att den gjorde något nytt, för grundhandlingen är densamma som i de tidigare och för mig som såg igenom alla de andra 4 versionerna strax innan denna blir det mycket igenkänning och man vet vilka scener som kommer komma. Det är dock fortfarande välgjort och skådespelet från både Bradley Cooper och framför allt Lady Gaga stärker filmen enormt och är sevärd bara för att se deras kemi ihop. Musiken är upp och ner men låten “Shallow” gör upp för det mesta som är rätt så bra. Om du är bekant med historien lär du inte få så mycket nytt här, men för den nykomna är detta en perfekt film som kommer bjuda på både glädje och sorg.

Boka dina biljetter på SF Bio och se A Star Is Born du också!