A Quiet Place

I den moderna skräckthrillern A QUIET PLACE tvingas en familj leva sitt liv i tystnad för att inte bli upptäckta av mystiska varelser som jagar efter ljud och som hotar deras överlevnad. Om de kan höra dig, kan de jaga dig.

"Ett icke fullbordat mästerverk"

John Krasinski har nästan gjort det, nästan gjort en skräckfilms mästerverk. Filmen är där men inte komplett nog för att ta sig dit i min mening. För där var en sak i filmen som för mig förstörde en stor del av filmen som helhets upplevelse och något jag känner filmen lider av. Annars är detta en förbaskat bra skräckfilm som verkligen levererar på många plan. Jag själv har en liknande idé som denna fast tillräckligt annorlunda från att skilja sig åt.

Vad som verkligen är bäst med filmen är att allting kommuniceras med teckenspråk och där knappt är några dialoger. Utifrån detta byggs mycket av spänningen och atmosfären och när det är som tystas är då filmen skiner som bäst. Det är dock filmens arbete med ljudet som jag stör mig på och som gör att helhets faktorn dras ner riktigt rejält.

Där är många scener i filmen som har ett högt ljud när det inte är något stort som händer. En hand på axeln, en tvättbjörn och plötsligt kommer ett högt ljud. Känner ni igen det? John Krasinski faller för den typiska jump-scare klichén och denna filmen är så mycket bättre än att ha dessa billiga hopp scener i sig. När du har en perfekt grundidé och när allting går ut på att inte säga något och vara tyst. Varför inte bygga på mer med atmosfären och ha det läskiga i bakgrunden. När du lägger till dessa fejk jump-scares blir det åter igen samma problem som med många andra skräckfilmer idag. Jag personligen känner att filmen skulle tagit vara mer på tystnaden och jobbat in mer atmosfärisk stämning och använt det till sin fördel. Detta för mig är en viktig och stor faktor i filmen som jag känner skulle bearbetas mer.

Skådespelarna är fantastiska rakt igenom. John Krasinski som fadern är sympatisk och Emily Blunt briljerar ännu en gång. Även barnskådespelarna är riktigt bra och båda två har dykt upp i andra filmer jag sett från 2017 som Wonderstruck och Wonder, där de båda också visade sina talanger. Att de alla måste skådespela och använda teckenspråk och kroppsspråket 80% av filmen visar också bara hur skickliga de alla är. Spänningen är också välgjord. Där är många scener där jag satt på helspänn och verkligen väntade på vad som skulle hända. Den använder en del “Hitchcock” troféer (bland annat en spik) som verkligen sätter is i magen.

Jag tänker inte nämna så mycket mer, då jag själv inte visste mycket om filmen. Bland annat vad det är de gömmer sig från var något jag inte visste var. Så gå in med så lite fakta som möjligt vilket jag tror kommer hjälpa mycket sen när ni ser den.

I sin helhet är detta en väldigt bra skräckfilm, men den når inte riktigt upp till de nivåer som kritiker och personer hyllar den till. Främst för hur John Krasinski använder sig utav jump-scares i den och det blir många typiska hopp scener i filmen, som inte bör vara där. Hade han jobbat mer med et tystlåtna och låtit atmosfären jobba för sig själv, hade det varit betydligt mer läskigt. Än när en tvättbjörn hoppar från taket och det låter som en bomb exploderat. Då blir filmen inte bättre än de andra dåliga skräckfilmerna och deras billiga knep att försöka skrämma tittaren. För allt annat är verkligen där. Handlingen, skådespelet, spänningen är toppklass och de tre faktorer filmen briljerar mest i. Där ligger ett mästerverk här och skrotar någonstans, men det är inte fullbordat.

Boka dina biljetter på SF Bio och se A Quiet Place du också!