8 kvinnor

En mördad man. Åtta kvinnor - en utfrusen syster, ett hembiträde, en kokerska, en f d fru, hennes syster och mor, samt två döttrar - tillbringar en vintrig helg i mannens herrgård långt borta från närmaste samhälle. I varandras sällskap söker de sanningen om vem av de åtta som kan legat bakom mordet. På vägen till denna sanning träder mycket oväntade och sedan länge förskjutna känslor fram. Hela helgen förvandlas framför våra ögon till ett komiskt musikaliskt fyrverkeri.

"Hitchcock med en gnutta jul"

Vad sägs som ett mordmysterium till julbordet. Det känns som man kan göra all sorts film som utspelar sig kring julen. Och ändå få fram en bra julkänsla. 8 kvinnor eller 8 femmes som den heter på franska. Är en fransk kriminell, komedi, drama, musikal. Ja ni läste det rätt. Alla de fyra genren i en och samma mixer. Det råder illa, men till min förvåning funkar det oerhört bra.

Så åtta kvinnor är instängda i ett hus. Då det är snökaos ute, någon har tagit sönder motorn på bilen. Grinden är stängd, och telefonjacket har dragits ut och tagits sönder. Mitt bland kvinnorna finns en mördare, som mördat den enda mannen i huset. Det är som uppsatt som en egen liten Cluedo film (även ifall det spelet redan har en film). Vem gjorde det, och varför. Men där lyckas ändå vara några överraskningar längs vägen. Speciellt slutet som jag tror många ej listar ut.

Vad jag gillar med filmen är ett mysteriet ligger alltid i bakgrunden.  Vi får veta mer och mer detaljer om dessa kvinnorna. Då nya saker dyker fram. Självklart är detta ett givet när det kommer till mordmysterium filmer. Men jag tycker de hanterar det bra har, och gör något unikt med det.

Inte nog med att det är en musikal också som tillför till att den sticker ut. Musiknumren är upplagda att alla åtta kvinnorna får varsin sång. Men sången kanske inte direkt har något inflytande på handlingen. Vilket kan vara en liten besvikelse. De är mer där för att fördjupa karaktärerna, eller ge ett visst motiv. Det är underhållande, men i det stora hela hade jag lite svårt att förstå innebörden.

Filmen är färglagd otroligt snyggt. Det är en väldigt vacker film att kolla på, trots att den bara utspelar sig inuti ett hus. Vilket också gör att det märks att filmen är baserad på en pjäs. Vilket är på både gott och ont. Vissa filmer lider dock av att inte ha den där kinematiska känslan. Men jag tycker denna filmen ändå får fram en del av den känslan. Just för användningen av färgerna.

I sin helhet är 8 femmes en udda men underhållande film. Jag förstår där är saker som gör att många älskar filmen, medan andra avskyr den. Jag fick en god blandning av både och när jag såg den. Det är en udda mix, att blanda dessa kompotterna i ett. Men jag tycker för det mesta att filmen levererar, och håller en unik stil. Vill ni ha något annorlunda till ert julmys i soffan i år, kanske detta är filmen för er.