12 Strong

12 STRONG utspelar sig under de svåra dagarna efter 9/11 när en amerikanskt special force trupp - "Gröna baskrarna" - lett av kapten Mitch Nelson (Hemsworth), utses till att vara den första amerikanska truppen som skickas till Afghanistan på ett extremt farligt uppdrag. På plats i de otillgängliga bergen måste de övertyga den norra alliansens krigsherre, general Dostum (Negahban), att gå ihop med dem för att bekämpa den gemensamma motståndaren: talibanerna och deras al Qaida-allierade. Förutom att övervinna ömsesidig misstro och en stor kulturell skillnad måste amerikanerna, som är vana vid toppmodern krigföring, anta de afghanska kavalleriets primitiva taktik. Och trots de obekväma förhållandena står de nya allierade inför en överväldigande svårighet: underlägsna till antal och vapen och en hänsynslös fiende som inte tar fångar.

"Både goda och dåliga aspekter"

12 Strong är den typen av film som har stor möjlighet att bli känslosam. Där är en historia som berör, den är inte så mycket “american fuck yeah” åt tittaren. Men det blir lite utav favorit i repris med hela filmen. Man har sett det förr, och filmen tillför inte något nytt till bordet med denna historia. Den kör mycket på stereotypiska karaktärer i denna typen av filmer, och de obligatoriska actionscenerna med lite skakig kamera. Den är välgjord, och där är bra skådespelare med. Men tyvärr är det en film jag inte kommer komma ihåg så mycket av slutet av året.

Chris Hemsworth och Michael Shannon gör bra ifrån sig. Chris Hemsworth bär mycket med sin karisma, vilket man kan komma långt med. Speciellt när karaktärerna inte är så välskrivna. För det är en stor brist i filmen överlag. Man får ingen riktigt karaktärsutveckling, eller kännedom om dessa 12 personer som åker till Afghanistan. Filmen kanske fokuserar på hälften av dem i första hand. Men den enda vi får veta lite av är Chris Hemsworth karaktär, men det är inte tillräckligt. Dialogerna är också fyllda med typiska soldater dialoger. Så som att snacka om sexskämt, män överlag som är tuffa. Ni vet, och det gör så att dialogerna inte känns särskilt unika heller.

Idén att de måste rida med hästar (vilket det var i verkligheten) känns lite nytt. Trots att det är baserat på sanning. Så där är inte mycket som krävdes där. Men det var en aspekt av historien, jag inte kände till. Och fann vara en av de mer intressanta delarna av berättelsen.

Actionscenerna är också dugligt hanterade. Där är lite skakig kamera, men inte överdrivet som det brukar vara i många andra krigsfilmer. För att få den där realistiska känslan. Kanske för att mycket av actionscenerna består av bombnedfall och skjutningar på flera meters avstånd.

Jag uppskattar också att filmen inte är så mycket amerikansk som man befarar. Många av dessa filmer, känner sig tvingade att tala om för tittaren att USA är det bästa landet. Och det de gör i kriget är för deras och världens bästa, och att utan amerikanarna är vi körda. Samt viftar flaggan stup i kvarten. Sådant var det inte här och det kändes skönt faktiskt.

I sin helhet är 12 Strong en välgjord krigsfilm som har bra saker i sig. Skådespelet är bra och actionscenerna är väl hanterade. Även historien överlag är ganska så intressant. Problemet blir att filmen inte sticker ut från andra krigsfilmer, som följer liknande historier i Afghanistan kriget. Karaktärerna är heller inte välskrivna eller utvecklade, och dialogerna består mycket av den typiska amerikanska soldaten dialoger. Så på den fronten tillför filmen inget nytt. Så där är både gott och ont att ge filmen. Jag kan se folk både gilla och inte gillar den.

Boka dina biljetter på SF Bio och se 12 Strong du också!